TIDSSKRIFT FOR POESIKRITIKK

123. utgåve     |    26. september 2024    |     BOKMELDING

Å nå ut til andre

Paal Maage Elstad tar i bruk en rekke ulike tekstformer i År av varme og profitt, både poesi og prosa, og spennet i tone er stort: noe intenst personlig, annet mer som tørt fagspråk. Kanskje bør alt forstås som forsøk på å arbeide seg ut av ensomheten i eget hode?

AV ESPEN GRØNLIE

DIKT

Paal Maage Elstad

År av varme og profitt

250 s.

Tiden 2024

LYTT TIL BOKMELDINGA

Å nå ut til andre

Paal Maage Elstad tar i bruk en rekke ulike tekstformer i År av varme og profitt, både poesi og prosa, og spennet i tone er stort: noe intenst personlig, annet mer som tørt fagspråk. Kanskje bør alt forstås som forsøk på å arbeide seg ut av ensomheten i eget hode?

DIKT

Paal Maage Elstad

År av varme og profitt

250 s.

Tiden 2024

AV ESPEN GRØNLIE

Paal Maage Elstads År av varme og profitt er en bok som samler mange ulike teksttyper, fra ganske konvensjonelle dikt til mer eksperimentelle dikt. Minst like mye av boka består av prosatekster, noen tilsynelatende basert på egne erfaringer, andre essayistiske, nærmest akademiske i formen. Isolert sett er ikke disse kunst-, filosofi- og litteraturfaglige tekstene helt uinteressante, men jeg synes ikke de fungerer særlig godt i sammenhengen. Likevel får disse partiene meg til å stusse, og det kan sikkert være en verdi forbundet med selve denne stussingen. Hva har disse innslagene i boka å gjøre? Hvordan henger egentlig alt dette sammen? Hvis det henger sammen?

Den fjerde av bokas i alt fem seksjoner heter «Nakenbilder». Den består for det meste av en slags skisseaktige ekfraser, eller kanskje ikke helt ekfraser heller, til det er de i for liten grad preget av kreative innfall og andre poetiske sprell. Snarere er de påfallende nøkterne. Disse korte prosatekstene minner mer om bidrag til en utstillingskatalog. Men også en slik parallell halter. Flere av tekstene er for ufullstendige til at de kunne fungert slik, de er mer som notater i en notatbok.

Kunstverkets tittel er angitt: «Moren» av Tracey Emin, «Lysets imperium» og «Elskerne» av René Magritte, «Tilslørt kvinne» og «Mannekeng på gresset» av Josef Sudek, «Hefaistos» av Sally Mann, «Mannekeng» og «J» av Saul Leiter, «Stockholm 2000» og «Värmland 2009» av Anders Petersen, «Smedsby» og «Labbersviken» av Margot Wallard. Om det siste heter det simpelthen:

Selvportrett av Margot Wallard. En hel gruppe duplikater av den nakne fotografen klamrer seg til trestammer i den svenske skogsnatten.

Dette blir nokså knapt for en som ikke kjenner kunstverket, som bare leser boka. Kan så klart spørre Google, men. Muligens er det slik forfatteren har tenkt? At boka skal peke utover seg selv? Noe kan tyde på det. På den måten ville i hvert fall leseren kunne knytte bokas ulike deler sammen. For en sentral rød tråd er spørsmålet om å nå ut til andre, om overhodet å kunne forestille seg at andre lever, tenker og føler som meg. Et av diktene går slik:

fantes du?

 

hadde du på noe psykologisk

eller metafysisk plan –

en kognitiv masse som lignet min?

 

lå du noen gang våken om natten

og betvilte min eksistens?

 

jeg sier ja

 

 

jeg svarer ja

 

 

jeg velger ja

 

og slik spør og svarer jeg

meg selv-selv-selv-selv-

selv-selv-selv-selv-selv

Dette diktet står ut, blant annet på grunn av det grafiske oppsettet, der den enes replikker er venstrejusterte og de korte svarene fra diktjeget høyrejusterte, før det oppsummerende sisteavsnittet er midtstilt. At teksten står ut, gjør det fristende å se den som en nøkkel. Og kanskje er det nettopp i det siste avsnittet, hvis det blir fortolket som uttrykk for en frustrerende følelse av bare å snakke med seg selv, at vi finner bokas problem. I en viss forstand problemet med denne bokutgivelsen som henvendelse til befolkningen, for hvem vil lese Elstads dialog med seg selv-selv-selv-selv osv.? Men kan hende også det problemet boka så å si prøver å løse?

Akkurat denne teksten har noe dirrende personlig ved seg. Men flesteparten av tekstene i akkurat denne seksjonen av boka – andre seksjon, kalt «Ro» – er ganske akademiske, nesten som små artikkelfragmenter om kunst og litteratur. Her figurerer en rekke forfattere og filosofer, så som Theodor Adorno, Marcel Proust, Fernando Pessoa og Roland Barthes. Og svenske poeter som Tua Forsström, Lars Norén og Göran Sonnevi. De siste kommenteres i en parentes: «(Jeg har tidvis forlest meg på melankolske svenske poeter i den grad at de eksistensielle spørsmålene uunngåelig svever gjennom meg med svenskklingende aksent.)»

Flere av disse forfatterne knyttes til samme tematikk. Fortelleren i Pessoas Uroens bok omtales som frustrert, ikke minst over å «være alene inne i sitt eget hode, uten å faktisk kunne møte den andres psyke der inne». Prousts store romanverk På sporet av den tapte tid fortolkes som et forsøk på å «bryte seg ut av seg selv og koble seg på universet».

Tilsynelatende mer vesensfremmede for en gjengs idé om et poetisk eller overhodet litterært verk er passasjene om Immanuel Kant. Også her later noe av poenget til å være det vanskelige ved å være et selvstendig subjekt og samtidig anerkjenne at andre kan være like selvstendige subjekter. Som når det spørres: «Hvorfor kunne vi ikke være ting? Og møtes i tingenes verden. Som ding-an-sich overfor ding-an-sich.»          

I femte og siste seksjon av År av varme og profitt, kalt «Men hvor kryper minnene hen?», er det som om tekstene har frigjort seg fra det essayistiske, som om de streber etter frihet. Det står bare få ord på hver side, og ordene framstår som temmelig løsrevne. Men også her finnes motivet å nå ut til de andre, for eksempel når drømmer blir omtalt – drømmene, «også / dem / jeg / skjulte / for / deg / under / pannelappen / inntil / hjernebjelken / bak / konglekjertelen».

De mange frihetene i sjanger og form i År av varme og profitt kan kanskje forstås som et forsøk på å prøve ut alle midler for å ikke stagnere i filosofisk solipsisme og eksistensiell ensomhet. Men jeg tar meg i å spørre meg om disse formelle frihetene er fullstendig motiverte, og ikke først og fremst tegn på en vegring mot å velge en mer gjennomført form.

Det er mye å tenke på i Elstads bok. Spørsmålet blir om ikke boka ville ha vært vel så tankevekkende hvis ikke tekstene sprang i så mange retninger, og i stedet var mer enhetlige, kanskje også mer komprimerte. Det kan i seg selv være noe å tenke på. For Paal Maage Elstad har neppe skrevet sin beste eller mest interessante bok ennå.

ESPEN GRØNLIE, f. 1978, har doktorgrad i litteratur. Han er frilans litteraturkritiker.

Start video